Вивчення професійної діяльності педагогічних працівників

О.П. Малишева, головний спеціаліст МОН України

Типовим положенням про атестацію педагогічних працівни­ків, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 (із змінами,далі— Типове положення) визна­чено, що атестація педагогічних працівників — це система заходів, спрямована на всебічне, комплексне оцінювання педагогічної діяль­ності, за якою визначають відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюють кваліфіка­ційні категорії та педагогічні звання. Тобто за результатами атеста­ції визначаютьрівень професійної компетентностіпедагогічного працівника і результати його фахової діяльності.Способи вивчення професійної діяльностіУ пункті 3.3 Типового положення визначено, що атестаційна ко­місія відповідно до затвердженого графіка роботививчає педаго­гічну діяльність осіб, які атестуються, шляхом:· відвідування уроків, позаурочних заходів;· вивчення рівня навчальних досягнень учнів з предметів, що вони викладають;· ознайомлення з навчальною документацією щодо:· виконання ними своїх посадових обов'язків;· участі у роботі методичних об'єднань;· участі у фахових конкурсах та інших заходах, пов'я­заних з організацією навчально-виховної роботи, тощо.

Тривалість вивчення професійної діяльності

Вивчати професійну діяльність педагогічного працівника у між-атестаційний період потрібно з дотриманням норм службової етики, організовано та без відволікання його від виконання професійних обов'язків. Тому атестаційній комісії доцільноскласти і затвердитиплан вивчення професійної діяльності педагогічного працівника та ознайомити його з цим планом.Тривалість вивчення роботи педагогічного працівника, який атестується, необхідно обмежити певними строками. Так, найліп­ше проводити таку роботу в якомога стислі терміни. При цьомуслід пам'ятати,що день у день відвідувати уроки та позакласні за­ходи педагогічного працівника, зобов'язувати проводити числен­ні відкриті уроки, здійснювати виснажливі перевірки документації, яку він має вести, — не потрібно.

Дослідження продуктивності роботи педагогічного працівника

Одним з вагомих показників роботи педагогічного працівника є продуктивність його роботи, яка полягає у рівні засвоєння учнями навчального предмета. При вивченні діяльності педагогічного пра­цівникапоказовими є відомостіпро:· результати державної підсумкової атестації;· перемоги учнів на учнівських олімпіадах, турнірах, конкурсах· з навчальних предметів, олімпіадах зі спеціальних дисциплін;· конкурсах фахової майстерності;· результати внутрішньошкільного контролю.

Досліджувати результативність діяльності педагогічного пра­цівника, особливо через оцінювання успіхів у оволодінні навчаль­ною дисципліною його учнів, слід дуже виважено та коректно. Як приклад, оцінювати роботу педагогічного працівника можна затакими основними напрямамийого діяльності:· динаміка навчальних досягнень учнів за останні три роки;· результати позаурочних досягнень учнів з навчальних предметів;· використання сучасних освітніх технологій, у тому числі інформаційно-комунікаційних, у процесі навчання та під час виховних заходів;· діяльність з виконання обов'язків класного керівника;· проведення відкритих уроків, майстер-класів, семінарів та інших заходів з метою узагальнення та поширення влас­ного педагогічного досвіду;· діяльність з підвищення власної кваліфікації;· участь у роботі методичних об'єднань учителів.

Умови створення експертної групи

Згідно з пунктом 2.15 Типового положення атестаційні комісії всіх рівнів можутьстворювати експертні групи для об'єктивного оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників.Експертні групи, як правило, створюються, якщо:· у складі атестаційної комісії, а також у складі педагогічно­го колективу школи немає спеціалістів, які могли б профе­сійно оцінити діяльність певного фахівця, наприклад, прак­тичного психолога, викладача спеціальної дисципліни;· при атестації працівника виникла конфліктна ситуація.До експертних груп залучаютькваліфікованих спеціалістів у конкретній галузі.При цьому їхня компетентність має бути під­тверджена відповідними документами, які засвідчують здатність виносити на базі професійних знань та досвіду достовірні суджен­ня про роботу осіб, професійну діяльність якої вони досліджують.

Вимога щодо підготовки звітів про роботу в міжатестаційний період

Вимоги голів та членів атестаційних комісій про підготовку пе­дагогічними працівниками, які атестуються, звітів про їхню роботу, папок з планами уроків, методичними розробками, сценаріями ви­ховних заходів, надання відеозаписів уроків тощо єпорушенням норм Типового положення.У ньому не передбачено жодних вимог щодо підготовки матеріалів про виконання педагогічними праців­никами їхньої роботи в міжатестаційний період.

Покладання обов'язків з підготовки таких матеріалів лише створює видимість роботи атестаційних комісій і, як правило, при­ховує неналежну організацію вивчення професійної діяльності пе­дагогічних працівників. До того ж, як свідчить досвід, підготовка та оформлення великої кількості матеріалів відволікає педагогічних працівників від виконання безпосередніх обов'язків, а отже, нега­тивно впливає на якість навчально-виховного процесу.

Натомість пунктом 3.6 Типового положення визначено, що пе­дагогічний працівник під час засідання атестаційної комісіїза власною ініціативою може подавати додаткові матеріалищодо своєї професійної діяльності.

Крім того,педагогічні працівники, які претендують на присвоєння педагогічних звань«викладач-методист», «учитель-методист», «вихователь-методист», «практичний психолог — методист», «педагог-організатор-методист», «керівник гуртка — методист»повинні мати власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами.

Кiлькiсть переглядiв: 346